Integracja sensoryczna nieustannie dokonuje się w każdym z nas. Nawet teraz- pisząc do Państwa te słowa- w moim organizmie  zachodzą procesy odbioru  i przetwarzania różnych bodźców. Wrażenia te dochodzą  do  mnie zarówno :

 

  • ze środowiska -  odczuwam przyciąganie ziemskie, odczuwam temperaturę, zapach, widzę światło i inne przedmioty dookoła komputera, słyszę gwar uliczny dobiegający za uchylonego okna;
  • z mojego ciała, czuję napięcie mięśni ,stawów i ścięgien utrzymujących moje ciało tak, aby przezwyciężać  siłę grawitacyjną i jednocześnie odpowiednio umieścić środek  ciężkości ,abym stabilnie  siedziała na krześle; odczuwam  napinanie  i rozluźnianie mięśni barków, rąk i palców podczas pisania odczuwam napięcie mięśni  oczu , które śledzą   pisany tekst , ale jednocześnie uruchamiam mięśnie szyi, które  powstrzymują moja głowę przed poruszaniem się za skokami oczu; odczuwam wrażenia dotykowe za każdym razem ,kiedy przyciskam klawisze komputera.

 

Gdyby nie  prawidłowa integracja sensoryczna wszystkie te bodźce -odczuwane przeze mnie w jednakowym natężeniu, uniemożliwiłyby mi skupienie się na najważniejszym zadaniu. Tymczasem wszystkie dopływające do mnie informacje, mój organizm potrafi poukładać. Integracja sensoryczna jest  to proces dzięki , któremu mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając, interpretując i integrując ze sobą i z wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada adekwatną rekcją. Definicja - A.Jean Ayres  twórczyni terapii Integracji Sensorycznej.

 

Dla kogo terapia integracji sensorycznej ?

 

Istnieją  dwie  grypy pacjentów:

 

  1. Osoby ,  u których  w wyniku wad genetycznych, upośledzenia umysłowego, autyzmu lubi nnych poważnych nieprawidłowości  obserwujemy  zaburzenia integracji sensorycznej.
  2. Dzieci, uważane za zdrowe fizycznie , które wykazują w swoim rozwoju zachowania niepokojące:

 

Zachowania ,które utrudniają samemu dziecku codzienne funkcjonowanie, np. częste przewracanie się, strach przed nowymi pomieszczeniami, nadwrażliwość węchową, słuchową lub dotykową lub inne natręctwa itp.;

Problemy, które  pojawiają się w trakcie edukacji szkolnej- trudności w nauce czytania  i pisania, trudności w zapamiętywaniu, w skupieniu uwagi  itp.

 

Terapeuta Integracji sensorycznej posiada narzędzia i  odpowiednie testy do przeprowadzenia rzetelnej diagnozy pacjenta. Wszystkie wyniki i obliczenia  są przedstawiane pacjentowi lub opiekunowi dziecka wraz z „ dietą sensoryczną” zalecaną przez terapeutę.

W terapii stymulujemy  mózg ,stosując odpowiedni rodzaj ruchu tak , aby nauczył się on integrowania wrażeń płynących z wszystkich receptorów.